به گزارش سینماپرس، شب گذشته تالار ناظرزاده کرمانی میزبان جامعه نمایشنامهنویسی بود تا برندگان بخش ادبیات نمایشی تئاتر فجر ۳۶ را معرفی کند.
در بخش تولید مریم الهامیان و نیاز ابراهیم پور برای نمایش «کیک... بخت»، مرتضی شاه کرم برای «اقتدار مطالبه»، پریسا کیومرثی برای نمایش «چهارگانه» لوح تقدیر و جایزه ۵۰ میلیون تومانی را به خانه بردند. چهار نمایشنامه نامزد این جایزه نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. داوران این بخش شامل فارس باقری، جمشید خانیان و نادر برهانی مرند بود.
در بخش حرفهای نیز که با داوریمحمد چرمشیر، امیر یاراحمدی و جلال تهرانی دنبال شده بود علی عابدی برای «تیولا»، پیام لاریان برای «استرالیا» و محمد منعم برای «لبخندباشکوه آژیدهاک» لوح تقدیر و جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی را از آن خود کردند و چهار نامزد دیگر مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این مراسم فرهاد مهندسپور در سخنان خود از تلاش و مبارزه برای حفظ تئاتر در ایران و از نیاز به تاریخیسازی پدیدهها سخن گفت و افزود:«تئاتر این امکان را فراهم می کند که با زیست اجتماعی که داشتیم فاصله بگیریم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. »
او نمایشنامهنویس را درگیر با پدیدههای واقعی توصیف کرد که همواره کار خود را از یک خلوت آغاز میکند وبه نیروی شگفتانگیز انگیزههایش نیاز دارد، پس انگیزههایش با کارگردان و بازیگر متفاوت است. »
اسماعیل خلج نیز در سخنرانی آرام خود گفت: «نمایشنامهنویسی و فراهم کردن نمایشنامه مهمتر از کارگردانی کردن است؛ چون بدون نمایشنامه به مشکل برخواهیم خورد. نیاز است نمایشنامهنویسان بیشتری داشته باشیم تا حق انتخاب بیشتری داشته باشیم. نمایشنامه همهپسند کم داریم و علتش آن است که این آثار چندلایه نیست و هوش سرشار در آن استفاده نشده است. »
وی نمایشنامه را به درخت میوهای تشبیه کرد که هم تنبلها باید از آن بهره برند و میوه رسیده در دامانشان بیافتد و هم کسانی که خودشان از درخت میوه میچینند و هم کسانی که با نردبان آمده - همانند محققان - و هم برای برخی چون اساتید که پرنده هستند، مناسب باشد.
*تسنیم
ارسال نظر